- Gör GDPR-utbildningen som du fått länk till via din e-post (outlook). Den tar ca en timme.
- De som inte redan registrerat sig på Skolverkets kurs Tillgängligt lärande med digitala verktyg ska göra det. Här kan du hitta utbildningen https://utbildningar.skolverket.se/
- Fortsätt med del 1 i Skolverkets utbildning. Se nedan.
Tisdag
- Gör del 2 i Skolverkets utbildning. Se nedan.
Del 1 "Tillgänglig undervisning för alla elever"
A) Vi som var på K-dagen 10 okt har påbörjat del 1 i utbildningen genom att se filmen om Universal Design for Learning och filmen med Eva Ränner från Specialpedagogiska skolmyndigheten. (Har du inte redan sett filmerna så gör det samtidigt som du tar del av resten av materialet.) Nu ska du fördjupa dig i det som vi påbörjat genom att gå igenom resten av materialet i första delen av skolverkets utbildning Tillgängligt lärande med digitala verktyg (d v s läs eller lyssna på pdf:en och se resten av filmerna).
B) Reflektera utifrån följande frågor (dessa diskuterar vi när vi återsamlas kring utbildningsmaterialet den 15 nov):
- Hur arbetar du idag med att skapa en tillgänglig undervisning utifrån fysiska, sociala och pedagogiska aspekter?
- Hur möter du variation i klassrummet?
- På vilka sätt involveras eleverna i din planering och utformning av undervisningen?
- Eva Rännar från SPCS pratar om två trianglar i filmen ”Tillgänglig lärmiljö”. Vilka konsekvenser kan respektive triangel få för undervisningens utformning och hur kan du arbeta för att ”bredda basen”?
Den 18 okt planerar du tillsammans med kollegor en av aktiviteterna i del 1 som du genomför före den 15 nov. När vi träffas den 15 nov redovisar du vad du gjort med eleverna (berättar om planering, genomförande och utvärdering).
Del 2 Digitala verktyg i undervisningen
A) Gör hela del 2 i Skolverkets utbildning om Tillgängligt lärande med digitala verktyg. Den handlar om digitala verktyg i undervisningen. Läs materialet och se filmerna.
B) Fundera över: Vilka verktyg har du tillgång till? Vilka verktyg använder du redan och vilka ytterligare verktyg skulle du vilja använda?
C) Testa olika digitala verktyg. Längre ner i inlägget kan du hitta flera förslag på digitala verktyg. Pröva att göra en inspelad instruktion, pröva ett eller flera responsverktyg och förbered en så kallad exit-ticket.
D) Fundera över hur du kan utveckla/variera din undervisning ytterligare med hjälp av något nytt verktyg eller av att använda ett verktyg på ett nytt sätt! Planera och genomför ett eller flera undervisningsmoment med dina elever där du använder digitala verktyg tillsammans med eleverna. Kan du hitta fler sätt för eleverna att träna och lära och fler sätt att redovisa kunskaper och färdigheter? Här kan du hitta flera bra tips på undervisningsaktiviteter (som Skolverket rekommenderar): https://ogikttips.blogspot.com/2018/10/del-2-digitala-verktyg-i-undervisningen.html
Redovisning: När vi träffas på pedagogiskt forum den 15 november ska du presentera något eller några digitala verktyg dina elever och du har nytta av och visa exempel på hur ni använder dem. (Den 15 november ska du också presentera hur det gick med den aktivitet som du planerade tillsammans med kollegor i samband med vårt förra pedagogiska forum - den 18 okt.)
Lycka till!
Om du kör fast - tveka inte att fråga en smart kollega eller elev eller så kan du fråga mig. 👍😜
Användbara länkar:
Artiklar i PDF-format för nedladdning
Exempel på digitala verktyg
- Answergarden (ordmoln)
- Kahoot (frågesport)
- Mentimeter (verktyg för att samla in respons och göra ordmoln)
- Socrative (app för interaktiva utvärderingar och quiz)
- Plickers (delvis analogt responsverktyg – kan användas när inte alla elever har tillgång till digitala enheter)
- Quizlet (frågesport)
- Screencast o matic (skärminspelningsverktyg)
- Screencastsitfy (för att möjliggöra skärminspelning med Chromebooks)
- Voto.se (utvärderingsverktyg med fasta svarsalternativ)
- Whiteboard.fi (digital whiteboard)
- Answergarden (ordmoln)
- Kahoot (frågesport)
- Mentimeter (verktyg för att samla in respons och göra ordmoln)
- Socrative (app för interaktiva utvärderingar och quiz)
- Plickers (delvis analogt responsverktyg – kan användas när inte alla elever har tillgång till digitala enheter)
- Quizlet (frågesport)
- Screencast o matic (skärminspelningsverktyg)
- Screencastsitfy (för att möjliggöra skärminspelning med Chromebooks)
- Voto.se (utvärderingsverktyg med fasta svarsalternativ)
- Whiteboard.fi (digital whiteboard)
Exempel på bildspels- eller presentationsprogram
- Prezi (Presentationer på nätet)
- Keynote (Finns i Apple Store)
- Powerpoint (Presentationer kopplade till Windows-datorer)
- Google Presentationer (Presentationer kopplade till Google-konto)
- Prezi (Presentationer på nätet)
- Keynote (Finns i Apple Store)
- Powerpoint (Presentationer kopplade till Windows-datorer)
- Google Presentationer (Presentationer kopplade till Google-konto)
Exempel på filmredigeringsprogram
- iMovie
- Movie Maker
- Adobe Premiere Clip
- iMovie
- Movie Maker
- Adobe Premiere Clip
Verktyg:
Här hittar du en mer ingående presentation av del 2 i Skolverkets utbildning Tillgängligt lärande med digitala verktyg och här kan du också hitta Skolverkets tips på undervisningsaktiviteter: https://ogikttips.blogspot.com/2018/10/del-2-digitala-verktyg-i-undervisningen.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.