På pedagogiskt forum, 18 okt, 15:30-17:00
Steg 1 - vi återknyter till vad vi gjorde sist
Den 10 okt gick vi igenom delar av materialet i första delen av skolverkets utbildning Tillgängligt lärande med digitala verktyg och särskilt filmen om Universal Design for Learning och filmen med Eva Ränner från Specialpedagogiska skolmyndigheten.I den ena filmen pratade Eva Rännar från SPSM om två trianglar i filmen ”Tillgänglig lärmiljö”:
Ha detta i bakhuvudet när ni tillsammans med någon/några kollegor planerar skolverkets uppdrag/aktiviteter som ni ska genomföra med era elever:
- Om vi ska arbeta för att bidra till en tillgänglig undervisning utifrån fysiska, sociala och pedagogiska aspekter, hur kan vi göra det?
- Om vi ska anpassa vår undervisning efter att våra elever är olika, hur kan vi göra det?
- Om vi ska involvera eleverna i vår planering och utformning av undervisning, hur kan vi göra det?
- Om vi ska arbeta för att "bredda basen", d v s satsa mer på tillgänglig lärmiljö och därmed få mindre behov av särskilt stöd, hur kan vi göra det?
Steg 2 - vi sitter i grupper och planerar en aktivitet
Planera en undervisningsaktivitet tillsammans med din medmentor eller med flera kollegor. (Ni kan planera tillsammans med någon som ni delar elever med eller så genomför ni samma planering med olika grupper.)Syftet med aktiviteten är vi ska försöka ”bredda basen” - för att undervisningen ska bli mer tillgänglig för den variation av elever som finns i våra klassrum.
Aktiviteten ska vara genomförd innan den 15 november då vi har pedagogiskt forum nästa gång. För gärna anteckningar, antingen under lektionen eller direkt efteråt. Notera vad som fungerade, vad som inte fungerade och vad du fick syn på när det gäller elevernas lärande och din undervisning.
Förslag på undervisningsaktiviteter:
A. Ge eleverna möjlighet att välja arbetssätt
Planera för en aktivitet där eleverna får möjlighet att välja mellan några olika arbetssätt. Några elever kanske väljer att ta del av lektionsinnehållet genom att läsa aktuella sidor i boken, någon väljer att se en film och någon annan väljer att lyssna på avsnittet i den inlästa boken.Genomför sedan en utvärdering tillsammans med eleverna.
Exempel på digitala verktyg att använda vid utvärdering:
- Skapa utvärderingar i exempelvis Office 365 eller Google forms
- Mentimeter
- Plickers (delvis analogt responsverktyg – kan användas när inte alla elever har tillgång till digitala enheter)
- Answergarden (ordmoln)
- Voto.se (endast fasta svarsalternativ)
B. Fråga eleverna hur de tycker att de lär sig bäst
Förbered ett samtal i klassen för att få syn på elevernas tankar kring hur de vill arbeta (enskilt, parvis, i grupp, praktiskt, i klassrummet, i grupprum, utomhus etc.) och lär sig bäst (exempelvis läsa, lyssna, samtala, skriva, se film eller en blandning av dessa).Förbered för att skapa ett ordmoln eller diagram i något digitalt verktyg. När eleverna svarar bildas en sammanställning.
Ett analogt alternativ är att eleverna svarar på post-it lappar som sätts på tavlan.
Exempel på digitala verktyg att använda för att skapa en sammanställning:
- Mentimeter (ordmoln, fritextsvar eller diagram)
- Answergarden (ordmoln)
- Voto.se (diagram)
På pedagogiskt forum 15 nov kl 15:30-17:00:
Uppföljning på del 1 och 2 i utbildningen:Presentera de genomförda aktiviteterna kopplat till det material vi har tagit del av i Skolverkets första och andra del (t ex frågorna högst upp i detta inlägg).
Diskutera:
- Hur fungerade undervisningsaktiviteterna?
- Vad gick bra och vad kan det bero på?
- Var det något som gick mindre bra och vad kan det bero på?
- Hur kan ni använda erfarenheterna från undervisningsaktiviteterna, elevutvärderingarna och materialet ni tagit del av i det fortsatta arbetet med att utveckla undervisningen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.