A) Planera (under vecka 44)
Nu är det dags för dig att planera en undervisningsaktivitet utifrån dina tidigare erfarenheter och materialet som du har tagit del av. Syftet med denna undervisningsaktivitet är att praktiskt prova något eller några av de digitala verktyg som du har tillgång till via skolan och/eller de som presenteras i artikeln. För förslag på aktiviteter - se nedan.B) Genomför (före 15 november)
När du har planerat färdigt ska du genomföra undervisningsaktiviteten före den 15 november. Då ska vi presentera vad vi gjort och reflektera kring våra erfarenheter. För därför gärna anteckningar, antingen under lektionen eller direkt efteråt. Notera vad som fungerade, vad som inte fungerade och vad du fick syn på när det gäller elevernas lärande och din undervisning och ta med ditt exempel och dina anteckningar som underlag till nästa gemensamma aktivitet i webbkursen: Uppföljning och reflektion.C) Utvärdera den genomförda aktiviteten
- Hur fungerade undervisningsaktiviteten?
- Vad gick bra – vad kan det bero på?
- Var det något som gick mindre bra – vad kan det bero på?
- Hur fungerade elevutvärderingen?
- Med tanke på att elevutvärdering kommer att göras efter varje del - är det något som behöver förändras inför kommande utvärderingar och i så fall vad?
Exempel på aktivitet 1
En inspelad instruktion kan bidra till att öka förförståelsen inför ett nytt moment eller arbetsområde. Det är också ett stöd för de elever som inte är på plats eller för de som behöver ta del av informationen flera gånger och i egen takt.Planera för att göra en ca 2-5 minuter lång instruktion eller genomgång. Spela sedan in instruktionen med ett skärminspelningsverktyg eller genom att lägga till en berättarröst i en presentation med hjälp av röstinspelningsfunktionen som finns i t ex Power Point eller Keynote.
Låt sedan eleverna ta del av instruktionen.
Istället för göra en egen inspelning kan du välja att leta upp ett klipp på YouTube som passar till din instruktion och visa eleverna.
Exempel på digitala verktyg att använda för att spela in en instruktion:
Screencast o matic (skärminspelningsverktyg)
Screencastsitfy (för att möjliggöra skärminspelning med Chromebooks)
Power Point och Keynote har inbyggda röstinspelningsfunktioner
Avsluta aktiviteten med en utvärdering tillsammans med dina elever, till exempel genom en digital eller analog exit-ticket eller annan utvärdering.
Exempel på aktivitet 2
Forskning har visat att det oftast är samma elever som är aktiva i klassrummet när talutrymmet fördelas genom handuppräckning.Planera för en aktivitet där alla elever får möjlighet att komma till tals genom att använda ett digitalt responsverktyg.
Du kan välja att utforma aktiviteten som en frågesport eller genom att skapa ett digitalt ordmoln. Eleverna kan även delge sina svar eller tankar genom att använda digitala whiteboards i sina enheter och dela tavlan med läraren.
Exempel på digitala responsverktyg:
Mentimeter (verktyg för att samla in respons och göra ordmoln)
Kahoot (frågesport)
Quizlet (frågesport)
Answergarden (ordmoln)
Whiteboard.fi (digital whiteboard)
Plickers (delvis analogt responsverktyg – kan användas när inte alla elever har tillgång till digitala enheter)
Avsluta aktiviteten med en utvärdering tillsammans med dina elever, till exempel genom en digital eller analog exit-ticket eller annan utvärdering.
Gemensam uppföljning på ped forum torsd 15 november
Presentera vad du gjort och din utvärdering.Vi diskuterar:
Hur kan vi använda erfarenheterna från undervisningsaktiviteterna, elevutvärderingen och materialet från den här delen i arbetet med att utveckla vår undervisning?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.