onsdag 14 november 2018

Pedagogiskt forum torsdag 15/11 2018

Planering 15/11:
1) Auskultationsschemat presenteras.
2) Uppföljning på del 1 i utbildningen Tillgängligt lärande med digitala verktyg:
Indelning i grupper. En person per grupp ansvarar för att föra anteckningar. Presentera de genomförda aktiviteterna för de andra i gruppen. Diskutera därefter utifrån följande frågeställningar:
  • Om vi ska arbeta för att bidra till en tillgänglig undervisning utifrån fysiska, sociala och pedagogiska aspekter, hur kan vi göra det?
  • Om vi ska anpassa vår undervisning efter att våra elever är olika, hur kan vi göra det?
  • Om vi ska involvera eleverna i vår planering och utformning av undervisning, hur kan vi göra det?
  • Om vi ska arbeta för att "bredda basen", d v s satsa mer på tillgänglig lärmiljö och därmed få mindre behov av särskilt stöd, hur kan vi göra det?

På K-dagen 23/11:
Uppföljning av del 2 i utbildningen Tillgängligt lärande med digitala verktyg blir på K-dagen nästa vecka. Då ska vi presentera vilka digitala verktyg vi prövat i vår undervisning, visa konkreta exempel på vad vi gjort och diskutera:
  • Hur fungerade undervisningsaktiviteterna? 
  • Vad gick bra och vad kan det bero på? 
  • Var det något som gick mindre bra och vad kan det bero på? 
  • Hur kan vi, i vårt fortsatta arbete med att utveckla undervisningen, använda erfarenheterna från aktiviteterna vi gjort med eleverna och kursmaterialet från Skolverket?
Målsättningen är att vi genom att vi tipsar varandra kan hjälpas åt att hitta fler digitala verktyg att lägga till i våra "pedagogiska verktygslådor".  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Tips kollegor emellan

K-dagen den 23 nov 2018, träffades vi på eftermiddagen för att diskutera tillgängliga lärmiljöer med stöd av digitala hjälpmedel. Agendan f...